کد خبر: ۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۵
ابتدایی پسرانه برگزار کرد:
به منظور بزرگداشت ایام ا... دهه مبارک فجر، تقویت روحیه انقلابی و ارج نهادن هر چه بیشتر به پیروزی انقلاب شکوهنمد اسلامی و در راستای ایجاد فضای نشاط و شادی در میان دانش آموزان دبستان در این ایام خجسته و مبارک، واحد پویش و پژوهش دبستان با همکاری معاونت پرورشی مدرسه و سایر همکاران اقدام به برگزاری مسابقات دهه فجر در 14 رشته نمود.

این مسابقات با 4 رویکرد اصلی طراحی و برگزار گردید:

1-    هرچه با نشاط­تر کردن فضای مدرسه از طریق برگزاری مسابقات مهیج و با فضای رقابتی

2-    امتیاز دهی به صورت کلاسی و نه فردی با رویکرد ارتقای روحیه کار گروهی در دانش آموزان.

یکی از مهمترین مسایلی که قطعا در دبستان باید مورد توجه قرار بگیرد این نکته است که در این سن دانش آموزان عموما مایلند تا در رشته­ای شرکت کنند که به آن علاقه مندند فارغ از اینکه در آن رشته بهترین کلاس هستند یا خیر. در قالب این مسابقات تلاش شد تا دانش آموزان با مفهوم منفعت جمعی آشنا شوند و بیاموزند در رشته ای رقابت کنند که بهترین نماینده کلاس هستند و این پا گذاشتن روی خواسته­های فردی و نگاه گروهی پیدا کردن و موفقیت کلاس را بر علاقه شخصی مقدم دانستن از مهمترین دستاوردهای این مسابقات بود.

3-    تلاش شد تا رشته­ها طوری طراحی و اجرا شوند که خلاقیت و نوآوری در آن ها وجود داشته باشد و بازی­های مرسوم و کلیشه ای کمتر مورد نظر باشند.

4-    یکی از مهمترین اهداف این مسابقات وارد کردن آیتم­های مختلف در رشته­های مختلف می­باشد به طوری که تمامی دانش آموزان تمامی کلاس­ها حداقل در یک رشته تیمی و یک رشته انفرادی شرکت داشته باشند تا ضمن درگیر شدن تمامی دانش آموزان برای موفقیت کلاس،  استعدادهای تمامی دانش آموزان بروز پیدا کرده و مورد قدردانی قرار گیرد.

مسابقات در 14 رشته­ی زیر برگزار شدند و در نهایت کلاسی که در مجموعه رشته­ها بیشترین امتیاز را کسب کرده بود(کلاس پنجم ج) به مقام قهرمانی دست یافت.

لازم به ذکر است که در هر رشته کلاس قهرمان 8 امتیاز، کلاس دوم 6 و کلاس سوم 4 امتیاز کسب کردند و در نهایت امتیازات کلاس­ها در تمامی رشته­ ها جمع زده شد.

مسابقه چهار گانه (تعداد شرکت کنندگان هر کلاس 4 نفر)

دو تیم در مقابل یکدیگر قرار می­گیرند و در یک زمان شروع به مسابقه می­کنند ، نفر اول هر گروه باید 2 حرکت قدرتی را کامل و در کمترین زمان انجام دهند و پس از اتمام نوبت نفر دوم گروه می­شود که باید 2 حرکت سرعتی انجام دهد تا نفر سوم 2 حرکتی تمرکزی و دقتی خود را شروع و در نهایت پی از آن نفر چهارم شروع و 2 حرکت مهارتی انجام می­دهد و  پایان حرکات او پایان مسابقه است که تیمی که بهترین زمان را کسب کند برنده می­شود.

( 1 نفر قدرتمند + 1 نفر سرعتی + 1 نفر با دقت و تمرکز بالا + 1 نفر دارای مهارت­های ورزشی)

به این ترتیب دانش­آموزان ضمن شرکت در یک مسابقه تیمی مهیج یاد گرفتند که برای موفقیت در عرصه­های ورزشی علاوه بر قدرت و سرعت، دقت و تمرکز نیز نقش مهمی ایفا می­کند.

(ایکس،او) امدادی

2 گروه 3 نفره کنار هم قرار می­گیرند هر یک از اعضای گروه یک گوی به رنگ گروهش در اختیار دارد. وقتی سوت آغاز مسابقه زده شد نفر اول هر گروه به سرعت خود را به جدول xo که انتهای حیاط کشیده شده می­رسانند و گوی خود را در یکی از خانه­های جدول می­گذارد و سریع باز می­گردد تا نفر بعدی برسد و به همین ترتیب نفرات بعدی تا اینکه یک گروه موفق شود خط را در جدول کامل نماید.

(سرعت دوندگی+ هوش محیطی + مسلط به بازی xo)

کلاه بازی

2 گروه 5 نفره مقابل یکدیگر قرار می­گیرند و کلاهی در وسط 2 گروه گذاشته می­شود، به هر یک از اعضاء گروه شماره­ای داده می­شود که هرگاه شماره آن فرد خوانده شود از هر گروه یک نفر می­آید و آن فردی که زودتر کلاه را بر دارد و به پشت گروه خود باز گردد برنده می­شود. به شرطی که یار حریف او را نزند.

(سرعت دوندگی+ تمرکز + آشنایی به اعداد زبان­های انگلیسی، عربی، ترکی + سرعت ضرب و تقسیم بالا)

روبیک

شرکت کننده­ای که در کمترین زمان موفق شود مکعب روبیک را کامل نماید بیشترین امتیاز را برای کلاس خود کسب می­نماید.

(مسلط به بازی روبیک و سرعت بالا)

تُن تِی بال

2 گروه 3 نفره مقابل هم با طی باید تن ماهی را داخل دروازه­ی حریف نمایند.

(افراد سریع، با دستان قوی، دقیق و موفق در کارهای گروهی)

آواهای انقلابی

بهترین امتیاز برای افرادی است که بهترین اجرا از یکی از خوانندگان انقلاب داشته باشند.

(صدای خوب و قدرت تقلید صدا)

دوبلری

سه نفر از دانش­آموزان هرکلاس بر روی کلیپ کارتونی که از قبل در اختیار آن­ها گذاشته شده بود تمرین صداپیشگی کردند و در روز مسابقه در مقابل تمامی دانش آموزان بر روی کلیپ مورد نظر صداپیشگی کردند و بهترین و جذابترین صداپیشگی به مقام اول دست پیدا کرد.

مسابقات پرتاب دارت

به منظور تقویت تمرکز و دقت دانش­آموزان مسابقه جذاب پرتاب دارت بین کلاس­ها برگزار شد و هر کلاس در این مسابقات سه نماینده داشت که هر نماینده 3 پرتاب انجام داد.

مسابقات تیراندازی

سه نفر نماینده از هرکلاس هر نفر سه شلیک با تفنگ ساچمه­ای به سمت سیبل در نظر گرفته شده شلیک کردند و کلاسی که بالاترین امتیاز را کسب کرده بود به مقام اول دست پیدا کرد.

مسابقات احکام

به منظور ایجاد رقابت بین دانش­آموزان علاقه­مند به مسایل دینی و احکام شرعی جزوات تهیه شده احکام در اختیار دو نفر از نمایندگان هر کلاس قرار گرفت و در روز پایانی مسابقات ابتدا آزمون کتبی بین دانش آموزان برگزار شد و در نهایت دانش­آموزان برگزیده در یک رقابت جذاب به سوالات طراحی شده به صورت شفاهی پاسخ دادند و نفرات برتر انتخاب شدند.

مسابقات گزارشگری فوتبال

افراد منتخب کلاس بر روی کلیپ مسابقه فوتبال که در حال پخش بود گزارشگری کردند و نفرات برتر با همکاری خود دانش­آموزان و تشویق آن­ها انتخاب شدند.

پازل

دو نفر نماینده از هرکلاس با همکاری هم به چیدن پازل پرداختند و کلاسی که بهترین زمان ممکن موفق به انجام این کار شد به عنوان کلاس برتر انتخاب گردید.

طناب­ کشی

7 نفر از دانش­آموزان منتخب هر کلاس با افراد منتخب کلاس­های دیگر به رقابت پرداختند.

پانتومیم

از هر کلاس یک گروه سه نفره معرفی شد و یکی از آنان وظیفه انجام حرکات پانتومیم را داشت. نفرات دیگر وظیفه حدس کلمه مورد نظر و نفر سوم حبس نفس داخل تشت آب را بر عهده داشتند. به این ترتیب که تا زمانی که دانش­آموز مورد نظر سرش را داخل آب نگه دارد، هم تیمی­هایش فرصت اجرای پانتومیم را خواهند داشت.


*در پایان، کلاس پنجم ج با کسب بیشترین امتیازا در مجموعه رشته ها به مقام قهرمانی دست پیدا کرد و کلاس­های ششم الف و ب مشترکا به مقام دوم دست پیدا کردند.

از کلاس­های برتر با برگزاری اردوی شبی در مدرسه و برگزاری مسابقات و انجام بازی­های مختلف برای آن­ها در این اردو قدردانی خواهد شد.

*شایان ذکر است که یک دوره مسابقات لیگ فوتبال به طور جداگانه بعد از اتمام مسابقات مذکور با نام جام دهه فجر در حال برگزاری است.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: