این مسابقات با 4 رویکرد اصلی طراحی و برگزار گردید:
1- هرچه با نشاطتر کردن فضای مدرسه از طریق برگزاری مسابقات مهیج و با فضای رقابتی
2- امتیاز دهی به صورت کلاسی و نه فردی با رویکرد ارتقای روحیه کار گروهی در دانش آموزان.
یکی از مهمترین مسایلی که قطعا در دبستان باید مورد توجه قرار بگیرد این نکته است که در این سن دانش آموزان عموما مایلند تا در رشتهای شرکت کنند که به آن علاقه مندند فارغ از اینکه در آن رشته بهترین کلاس هستند یا خیر. در قالب این مسابقات تلاش شد تا دانش آموزان با مفهوم منفعت جمعی آشنا شوند و بیاموزند در رشته ای رقابت کنند که بهترین نماینده کلاس هستند و این پا گذاشتن روی خواستههای فردی و نگاه گروهی پیدا کردن و موفقیت کلاس را بر علاقه شخصی مقدم دانستن از مهمترین دستاوردهای این مسابقات بود.
3- تلاش شد تا رشتهها طوری طراحی و اجرا شوند که خلاقیت و نوآوری در آن ها وجود داشته باشد و بازیهای مرسوم و کلیشه ای کمتر مورد نظر باشند.
4- یکی از مهمترین اهداف این مسابقات وارد کردن آیتمهای مختلف در رشتههای مختلف میباشد به طوری که تمامی دانش آموزان تمامی کلاسها حداقل در یک رشته تیمی و یک رشته انفرادی شرکت داشته باشند تا ضمن درگیر شدن تمامی دانش آموزان برای موفقیت کلاس، استعدادهای تمامی دانش آموزان بروز پیدا کرده و مورد قدردانی قرار گیرد.
مسابقات در 14 رشتهی زیر برگزار شدند و در نهایت کلاسی که در مجموعه رشتهها بیشترین امتیاز را کسب کرده بود(کلاس پنجم ج) به مقام قهرمانی دست یافت.
لازم به ذکر است که در هر رشته کلاس قهرمان 8 امتیاز، کلاس دوم 6 و کلاس سوم 4 امتیاز کسب کردند و در نهایت امتیازات کلاسها در تمامی رشته ها جمع زده شد.
مسابقه چهار گانه (تعداد شرکت کنندگان هر کلاس 4 نفر)
دو تیم در مقابل یکدیگر قرار میگیرند و در یک زمان شروع به مسابقه میکنند ، نفر اول هر گروه باید 2 حرکت قدرتی را کامل و در کمترین زمان انجام دهند و پس از اتمام نوبت نفر دوم گروه میشود که باید 2 حرکت سرعتی انجام دهد تا نفر سوم 2 حرکتی تمرکزی و دقتی خود را شروع و در نهایت پی از آن نفر چهارم شروع و 2 حرکت مهارتی انجام میدهد و پایان حرکات او پایان مسابقه است که تیمی که بهترین زمان را کسب کند برنده میشود.
( 1 نفر قدرتمند + 1 نفر سرعتی + 1 نفر با دقت و تمرکز بالا + 1 نفر دارای مهارتهای ورزشی)
به این ترتیب دانشآموزان ضمن شرکت در یک مسابقه تیمی مهیج یاد گرفتند که برای موفقیت در عرصههای ورزشی علاوه بر قدرت و سرعت، دقت و تمرکز نیز نقش مهمی ایفا میکند.
(ایکس،او) امدادی
2 گروه 3 نفره کنار هم قرار میگیرند هر یک از اعضای گروه یک گوی به رنگ گروهش در اختیار دارد. وقتی سوت آغاز مسابقه زده شد نفر اول هر گروه به سرعت خود را به جدول xo که انتهای حیاط کشیده شده میرسانند و گوی خود را در یکی از خانههای جدول میگذارد و سریع باز میگردد تا نفر بعدی برسد و به همین ترتیب نفرات بعدی تا اینکه یک گروه موفق شود خط را در جدول کامل نماید.
(سرعت دوندگی+ هوش محیطی + مسلط به بازی xo)
کلاه بازی
2 گروه 5 نفره مقابل یکدیگر قرار میگیرند و کلاهی در وسط 2 گروه گذاشته میشود، به هر یک از اعضاء گروه شمارهای داده میشود که هرگاه شماره آن فرد خوانده شود از هر گروه یک نفر میآید و آن فردی که زودتر کلاه را بر دارد و به پشت گروه خود باز گردد برنده میشود. به شرطی که یار حریف او را نزند.
(سرعت دوندگی+ تمرکز + آشنایی به اعداد زبانهای انگلیسی، عربی، ترکی + سرعت ضرب و تقسیم بالا)
روبیک
شرکت کنندهای که در کمترین زمان موفق شود مکعب روبیک را کامل نماید بیشترین امتیاز را برای کلاس خود کسب مینماید.
(مسلط به بازی روبیک و سرعت بالا)
تُن تِی بال
2 گروه 3 نفره مقابل هم با طی باید تن ماهی را داخل دروازهی حریف نمایند.
(افراد سریع، با دستان قوی، دقیق و موفق در کارهای گروهی)
آواهای انقلابی
بهترین امتیاز برای افرادی است که بهترین اجرا از یکی از خوانندگان انقلاب داشته باشند.
(صدای خوب و قدرت تقلید صدا)
دوبلری
سه نفر از دانشآموزان هرکلاس بر روی کلیپ کارتونی که از قبل در اختیار آنها گذاشته شده بود تمرین صداپیشگی کردند و در روز مسابقه در مقابل تمامی دانش آموزان بر روی کلیپ مورد نظر صداپیشگی کردند و بهترین و جذابترین صداپیشگی به مقام اول دست پیدا کرد.
مسابقات پرتاب دارت
به منظور تقویت تمرکز و دقت دانشآموزان مسابقه جذاب پرتاب دارت بین کلاسها برگزار شد و هر کلاس در این مسابقات سه نماینده داشت که هر نماینده 3 پرتاب انجام داد.
مسابقات تیراندازی
سه نفر نماینده از هرکلاس هر نفر سه شلیک با تفنگ ساچمهای به سمت سیبل در نظر گرفته شده شلیک کردند و کلاسی که بالاترین امتیاز را کسب کرده بود به مقام اول دست پیدا کرد.
مسابقات احکام
به منظور ایجاد رقابت بین دانشآموزان علاقهمند به مسایل دینی و احکام شرعی جزوات تهیه شده احکام در اختیار دو نفر از نمایندگان هر کلاس قرار گرفت و در روز پایانی مسابقات ابتدا آزمون کتبی بین دانش آموزان برگزار شد و در نهایت دانشآموزان برگزیده در یک رقابت جذاب به سوالات طراحی شده به صورت شفاهی پاسخ دادند و نفرات برتر انتخاب شدند.
مسابقات گزارشگری فوتبال
افراد منتخب کلاس بر روی کلیپ مسابقه فوتبال که در حال پخش بود گزارشگری کردند و نفرات برتر با همکاری خود دانشآموزان و تشویق آنها انتخاب شدند.
پازل
دو نفر نماینده از هرکلاس با همکاری هم به چیدن پازل پرداختند و کلاسی که بهترین زمان ممکن موفق به انجام این کار شد به عنوان کلاس برتر انتخاب گردید.
طناب کشی
7 نفر از دانشآموزان منتخب هر کلاس با افراد منتخب کلاسهای دیگر به رقابت پرداختند.
پانتومیم
از هر کلاس یک گروه سه نفره معرفی شد و یکی از آنان وظیفه انجام حرکات پانتومیم را داشت. نفرات دیگر وظیفه حدس کلمه مورد نظر و نفر سوم حبس نفس داخل تشت آب را بر عهده داشتند. به این ترتیب که تا زمانی که دانشآموز مورد نظر سرش را داخل آب نگه دارد، هم تیمیهایش فرصت اجرای پانتومیم را خواهند داشت.
*در پایان، کلاس پنجم ج با کسب بیشترین امتیازا در مجموعه رشته ها به مقام قهرمانی دست پیدا کرد و کلاسهای ششم الف و ب مشترکا به مقام دوم دست پیدا کردند.
از کلاسهای برتر با برگزاری اردوی شبی در مدرسه و برگزاری مسابقات و انجام بازیهای مختلف برای آنها در این اردو قدردانی خواهد شد.
*شایان ذکر است که یک دوره مسابقات لیگ فوتبال به طور جداگانه بعد از اتمام مسابقات مذکور با نام جام دهه فجر در حال برگزاری است.