کد خبر: ۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
در ایران، روز 15 تا 22 اسفند ماه به عنوان “هفته منابع طبیعی” نامگذاری شده است که نخستین روز این هفته یعنی 15 اسفند “روز ‌درختکاری‌” است.

روز درختکاری در ایران

درختکاری در ایران دارای پشتوانه ‌ای از علایق ملی و سنت تاریخی است، تاریخ نشان می ‌دهد که ایرانیان باستان، جشن های خاصی داشتند و در این جشن ها به درختکاری پرداخته و به خاک و زراعت احترام می‌ گذاشتند.

 

روز درختکاری, 15 اسفند روز درختکاری, هفته منابع طبیعی

 

در کشور ما روز درختکاری در 15 اسفند هر سال برگزار می شود و مردم با حضور در پارک ها، جنگل ها و اقصی نقاط شهر اقدام به کاشت نهال های جوان می کنند. ایرانی ها هر سال با کاشت درخت به استقبال سال نو رفته و در واقع با این کار نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند. در این روز در مقابل بیشتر پارک ها و فضاهای سبز و دیگر نقاط شهر نهال هایی به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرید.

 اهمیت درختکاری در اسلام

در ادیان و فرهنگ های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد. دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده است و بعضی از بزرگان دین به این امر اشتغال داشته اند. حضرت علی علیه السلام در مدینه باغ های خرمای فراوانی به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه خدا وقف کرد.

 

روز درختکاری, 15 اسفند روز درختکاری, هفته منابع طبیعی

 

پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم  در این باره می فرماید: «اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود». نیز در روایتی معتبر از یکی معصومین (ع) منقول است که: "حتی اگر دیدید قیامت بر پا شد و شما مشغول کاشتن درختی بودید، ازاین عمل نیک خود دست برندارید”. و این نشانگر تاکید و توصیه اولیای اسلام به حفظ و حراست از درختان و اهمیت درختکاری است.

 

مطالب یاد شده به روشنی، وظیفه تک تک ما را در حفظ و حراست از منابع طبیعی موجود، خصوصاً جنگل ها و مراتع و همچنین توسعه پایدار و گسترش این نعمت الهی، به عنوان یک وظیفه دینی و ملی، مشخص می کند.

دبستان امام صادق (علیه السلام) به منظور گرامی داشت روز درختکاری و ارتباط هرچه بیشتر نوجوانان با طبیعت اقدام به برگزاری اردوی درختکاری-کوهنوردی برای پایه اول و دوم در روز شنبه مورخ 19/12/1396  در ارتفاعات کوهسار کرد.

لازم به ذکر است نوجوانان توانستند در این اردو یکصد نهال را در پارک جنگلی کوهسار بکارند و معلمان نیز توضیحات لازم جهت این کار به ایشان میدادند همچنین به منظور انس نوجوانان با شهدای مدافع حرم،هریک از این نهال ها به اسم یکی از شهدای مدافع حرم کاشته شد و اسامی مبارکشان به نهال ها متصل شد.

در انتها نیز نوجوانان صبحانه ای (تخم مرغ آبپز،گوجه و خیار)که از طرف مدرسه آماده شده بود را میل کردند و به سمت مدرسه حرکت کردند تا به سایر برنامه هاشون در مدرسه برسند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: