کد خبر: ۸۴
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۸:۴۰
همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س):
دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام به مناسبت ولادت حضرت زینب (سلام الله علیها) پیام آور کربلا، نویسنده سرشناس در حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی را به مدرسه دعوت نمود وی نیز برای دانش آموزان از چگونگی زینبی شدن و تاثیر بر محیط پیرامون از طریق نویسندگی گفت.

همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام

عظمت مقام علمی و فکری زینب (س) را از مطالعه خطبه های او تنها در دو شهر کوفه و شام ‌‎می توان دریافت، درجه علمی و ادبی خطبه ها با همه مختصر بودنش به میزانی است که اگر از زینب کبری (س) هیچ اثری نمانده بود جز همین دو خطبه، ‌باز هم کافی بود که او را در جنبه علمی و ادبی در سطح بسیار بالایی قرار دهد، به ویژه که این سخنان از سوی زنی دردمند و رنج دیده بود، زنی که ‌داغ عزیزان را دیده و در سوگ و ماتم گرانقدرترین محبوبان خود می سوخت.

سخن زینب نثری است چون نظم، برای شنوندگان مفهوم است و برای نکته سنجان در مرحله عالی ارزش از نظر تعریف و ترکیب کلام فوق العاده فنی ‌و ادبی و از نظر ظاهر بسیار ساده است و در عین حال توان ابداع شبیه آن سخت است. او فصیح و بلیغ است و نمونه سخنان موجود او بهترین گواه ‌بر این مدعا. برخی نویسندگان سخنانش را به سحر آمیز بودن شبیه کردند و حتی دشمنان او که در مسند قدرت بودند و از موضع سلطه سخن می ‌گفتند، نمی دانستند در برابر سخنانش چگونه موضع بگیرند.

زینب از دیدی ادیب است، ادیبی که در عین آن مخمصه ها و بحران ها، با همه دردمندی ها سجع و قافیه سخن را از دست نداد و ادیبانه سخن ‌گفتن به صورت ملکه ای از او درآمده بود. سخنانش که از جان بر می خاست و برای خدا ادا می شد و در جان مردم نفوذ کرد.

به عنوان نمونه او در ‌کوفه خطبه خواند؛ هنوز بیش از دو سه خط حرف نزده بود که مردم زار زار شروع به گریه کردند و پس از مدتی فریاد از دل ها برخاست.

کلام او برای خدا پاک و حرکات او تسبیح بود؛ برای خصم شمشیری برّان، برای مردمان راهنما، برای زنان هدایتگر و برای طبقات مختلف مردم حرکت ‌انگیز بود. خطبه های زینب بدن ها را ‌‎می لرزاند و صداها را در گلوها خاموش می کرد و حتی به گفته بزرگی زنگ شتران را از نوا ‌می انداخت.

سخنان او شور انگیز، در نهایت فصاحت و بلاغت، با احاطه به آیات قرآنی و با نگاه به فلسفه و جهان بینی اسلام بود و از نظر برهان و استدلال همگان ‌را حیرت زده داشت. آثار بعدی این سخنان، بیداری مردم غفلت زده و هوشیار کردن جامعه خفقان زده بود که حیاتی گله وار داشتند و از آزادی و ‌مردانگی و شهامت غافل بودند. زینب به آنان هوشیاری و جرأت داده بود و آنها را در تعقیب هدف به حرکت انداخت.

زینب (س) شرافت و تقوا، عفت و حیا، وفاداری به پیمان، راه و رسم حیات عقیدتی، شیوه با شرف زیستن، تاریخ اسلام، اندیشه حیات راستین و واقعی ‌زن و در یک کلمه دین را احیا کرد.

زینب معجزه کرد، در انجام رسالتش همگام با حسین (ع) آمد تا بعد از او با خطبه ها و سخن های فصیح و گهربارش، پیام خون و شهادت را به ‌گوش ها برساند و قیام آفرینی کند.

اینکه حضرت زینب توانست واقعه عاشورا را نقل کند و کاخ یزید را بلرزاند نکته بسیار مهمی است، اما مهم‌ترین اصل این است که چه اتفاقی افتاد که حضرت زینب توانست به آن شکل اتفاقات کربلا و عاشورا را بیان کند و برای زنان در همه زمینه‌ها الگو باشد و در واقع این نکته‌ای است که کمتر به آن توجه می‌شود و اگر به درستی شناخته شود زنان مسئول بسیاری با استفاده از این الگو ظهور خواهند کرد در غیر این صورت فقط به عنوان شخصی می‌شود که به هیچ وجه دست یافتنی نیست و اگر چنین اتفاقی بیفتد دیگر الگو نخواهد شد. از این رو باید شخصیت حضرت زینب(س) شناخته شود و حضرت زینب(س) را به عنوان الگوی قابل دسترس برای دختران و جامعه زنانمان مطرح کنیم چرا که فقط بردن نام حضرت زینب(س) و ایجاد هاله‌ای از تقدس از ایشان هیچ دردی از جامعه امروز زنان ما را درمان نخواهد کرد.

شناخت صحیح شخصیت حضرت زینب (س) به وسیله نهادهای آموزشی و نقش مهم آموزش در این امر مهم را نباید نادیده انگاشت.

اگر نهادهایی که نقش آموزش را در جامعه به عهده دارند صرفاً به ایام میلاد و وفات حضرت زینب(س) و گرفتن جشن یا مراسم عزاداری بسنده کنند این اقدام جنبه آموزشی ندارد، بلکه این مهم تلاش موثرتری می طلبد.

بنابراین دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام جهت ایفای این نقش ضمن دعوت از نویسنده ی حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی با هدف آشنا شدن دانش آموزان با هنر نویسندگی و تاثیرگذاری بر محیط پیرامون خود به وسیله ی خلق آثار علمی و ادبی، در زمینه افزایش آگاهی دانش آموزان اقدام نمود.

همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلامهمزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلامهمزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلامهمزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام


حضور جناب آقای شفیعی در کتابخانه دبستان جهت آشنایی بیشتر دانش آموزان با هنر نویسندگی و پاسخگویی به سوالات دانش آموزان درباره ی مسائل مختلف در ارتباط با کتاب



همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلامهمزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلامهمزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام

اهدای هدیه به زینب های دبستان 

همزمان با سالروز ولادت حضرت زینب (س) :حضور نویسنده حوزه کودک و نوجوان جناب آقای شهرام شفیعی در دبستان دخترانه امام صادق علیه السلام


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر: