هدف و انگیزه شما از مطالعه چیست؟
اهداف مطالعه می تواند یکی یا چند مورد از موارد ذیل باشد:
اطلاعات علمی
امتحان
پژوهش
سرگرمی
شناخت علوم
تبلیغات
اطلاعات روزانه
چه کنیم تا انگیزه مطالعه پیدا کنیم؟
توجه به آثار و پیامدها |
چه چیزی در قبال این کار بدست می آورم؟ اگر انجام ندهم چه چیزی را از دست می دهم؟ با برشمردن ثمرات و فواید درس و پیامدهای منفی درس نخواندن،انگیزه خود را افزایش دهید. |
توجه به موفقیت |
موفقیت در هر کاری، مرهون سه امر است؛ 1. شناخت هدف 2. برنامه ریزی 3. همت و تلاش |
تعیین هدف |
برای مطالعه خود، هدف تعیین کنید مثلاً در مدت یک ساعت 20 صفحه می خوانم، این تعیین هدف، منجر به افزایش انگیزه و بهبود تمرکز خواهد بود. |
برنامه تنبیه و پاداش
|
برای پای بندبودن و عمل کردن به برنامه های طراحی شده خود، از یک برنامه تنبیه و پاداش کمک بگیرید.مثلا رسیدن به چیز مورد علاقه خود را مشروط به خواندن یک فصل کتاب کنید.دراینجا به دو لذت می رسید:لذت دانایی و لذت رسیدن به چیز مورد علاقه. |
اصلاح روش مطالعه |
با مشورت با افراد خبره، نحوه درس خواندن خود را اصلاح کنید زیرا ندانستن روش صحیح، موجب هدر رفتن انرژی و بی رغبتی می گردد. |
فضا سازی |
اگر حس مطالعه ندارید: در فضای مطالعه قرار بگیرید.(مثلاً در کتابخانه) و افراد را در حال مطالعه، ببینید تا به مطالعه رغبت پیدا کنید. |
احساس پیشرفت و کارآمدی |
از میزان پیشرفت خود آگاه شویم تا بدانیم برای رسیدن به هدف چه گام های دیگری برداریم. بهره گیری از تلقین مثبت و بالا بردن حس اعتماد به نفس و کارآمدی (همیشه خودتان را با خودتان مقایسه کنید نه با دیگران) |
انگیزه حرکت با همراهی دوستان |
سعی کنید برای حفظ و جلب انگیزه ی لازم، به اتفاق یکی از دوستان خود مطالعه کنید و یا با او مباحثه کنید.(برای روحیه بخشی و نشاط آفرینی) |
برنامه ریزی واقع بینانه |
بلند پروازی نداشته باشید و بر حسب توانایی های خود برنامه ریزی کنید. برنامه سنگین موجب شکست و بی انگیزه شدن می گردد. |
چطور برنامه ریزی کنیم؟
اصول برنامه ریزی
1 |
برنامه باید جامع باشد. |
2 |
برنامه ریزی باید واقع بینانه باشد. |
3 |
برنامه ریزی باید قابل اجرا باشد. |
4 |
در برنامه ریزی انعطاف پذیری لازم است. |
5 |
در برنامه ریزی باید به کیفیت و کمیت هر دو توجه شود. |
6 |
برنامه ریزی باید مناسب با حال و استعداد فرد باشد. |
7 |
در برنامه ریزی باید اولویت ها مشخص گردد. |
8 |
برنامه ریزی باید منطقی باشد و بیش از اندازه فشرده و متراکم نباشد. |
9 |
در برنامه ریزی باید فعالیت های شخصی و روزمره منظور گردد. |
10 |
در برنامه ریزی باید برای وقت های مرده نیز کاری در نظر گرفته شود. |
11 |
در برنامه ریزی باید پیش بینی کارهای غیرمنتظره داشته باشیم. |
12 |
برنامه ریزی باید قابلیت ارزیابی داشته باشد. |
گام اول: خودآگاهی
نیازها
|
|
|
نقاط قوت
|
|
|
نقاط ضعف
|
|
|
ویژگی های جسمانی |
|
|
ویژگی های روحی و احساسات خاص |
|
|
استعدادها
|
|
|
علایق
|
|
|
باورها، ارزش ها
|
|
گام دوم: تعیین هدف تحصیلی
نکات کاربردی برای تعیین هدف: هدف باید روشن و واضح باشد. هدق باید باور کردنی و قابل دسترس باشد. هدف باید واقع گرایانه باشد. هدف هایتان باید قابل اندازه گیری باشند. هدف کلی را به اهداف جزئی تقسیم کنید.
هدف تحصیلی خود را تعیین کنید: هدف تحصیلی شما؟........... برنامه رسیدن به هدف؟........ نکات کاربردی برای اولویت بندی: *لیستی از تمام نیازمندی ها تهیه کنید. *لیست را بر اساس اهمیت و فوریت اولویت بندی کنید.
نیازمندی ها را اولویت بندی کنید. کارهای فوری و غیر فوری و مهم و غیرمهم را از یکدیگر تفکیک کنید. 1. همین الان انجام بده 2. برنامه ریزی کن 3. حواله اش کن به زمان دیگر 4. قیدش را بزن گام چهارم: برنامه ریزی
نکات کاربردی برای برنامه ریزی: -جدولی برای برنامه ریزی طراحی کنید. -لیست روز کاری خود را بنویسید. -با یک مشاور تحصیلی مشورت نمایید. -در برنامه وقتی برای کارهای غیرقابل پیش بینی اختصاص دهید.
برطبق نیازها، برنامه ریزی کنید: برنامه ریزی دراز مدت................. برنامه ریزی سالیانه................... برنامه ریزی ماهانه.................... برنامه ریزی هفتگی...................